A Plague Tale: Innocence

Recenze: A Plague Tale: Innocence přináší strhující příběh mladých sourozenců

Emoce a atmosféra hrají ve hrách podstatnou roli. Pokud vyhledáváte takové herní kousky, mohu vám s klidem A Plague Tale: Innocence doporučit. Francouzské Asobo Studio, které v předešlých letech víceméně pomáhalo s vývojem různých her (kupříkladu ReCore a Disneyland Adventures pro Microsoft nebo The Crew pro Ubisoft) zvládlo svou novou hru skvěle. Vývojáři hráčům servírují emotivní a ponurý příběh, který zaujme a nadchne mnoho lidí. Možná ho dokonce označí za černého koně letošního roku a vůbec jim nebude vadit, že autoři někde klopýtly. Budou rádi za to, co na své herní přístroje PC, PlayStation 4 a Xbox One dostali. U nás navíc s českými titulky.

Jak to všechno začalo

V A Plague Tale: Innocence se podíváte do francouzského království během stoleté války. Země je rozdělena z důvodu dlouhotrvajících sporů s Anglií a královstvím zmítá černá smrt. Lidé jsou vyděšeni, před cizím člověkem zavírají dveře a okna svých domů a proklatá inkvizice při hledání obětního beránka ničemu neprospívá. Z jistého důvodu je tímto obětním beránkem jedna vlivnější rodina, kterou zasáhne krysí mor opravdu hodně. Natolik, že mladá Amicie se svým mladším bratrem musejí prchnout z rodinného sídla, uniknout před vojáky inkvizice a vyvarovat se kontaktu s nakaženými krysami. Ty hrají prim a věřte, že se jich budete od začátku bát a budete se snažit ze všech sil, abyste neustále byli v blízkosti světla. Jakmile totiž vstoupíte do stínu/tmy, krysy nakažené morem vás okamžitě sežerou.

Naštěstí Amicie není běžnou dcerou šlechtických rodičů. V okázalých plesových šatech byste ji hledali marně, stejně tak není obklopena přáteli. Amicie je spíše jako nebojácný klučina. Zábavu vyhledává v lovu zvířat v lese se svým otcem a skvěle to umí s prakem. S rodinou má roztodivné vztahy a se svým pětiletým bratrem Hugem se často neviděla a vůbec si s ním nerozumí. Teď se o něj ale musí v nelehkých situacích postarat, najít si k němu cestu a pochopit jeho problémy. Jenom tak může mladá dvojice zvládnout vše, co na ně během zhruba patnáctihodinového dobrodružství ve středověké Francii čeká.

S prakem zabijete vojáky i rozpálíte ohniště

Hlavní zbraní Amicie je prak. Při útěku z rodinného sídla ho využijete výhradně pro odkládání pozornosti stráží. Kamenem trefíte bednu s harampádím a zvuk přiláká stráže, kolem nichž pak můžete nepozorovaně proklouznout. Když není v blízkosti žádná bedna, stačí vzít do ruky džbán a hodit ho na zem. Vývojáři na vše mysleli a pohodlně vše potřebné rozmístili v jednotlivých lineárních lokalitách, abyste měli kameny i džbány po ruce a nemuseli je zdlouhavě hledat.

V dalších fázích hry dokážete s kamenem vrženého z praku zabít nepřítele trefou do hlavy a jakmile se naučíte základy alchymie, budete vyrábět speciální kameny. S jedním takovým kamenem rozpálíte ohniště, dalším ho zhasnete, třetím vytvoříte velký zdroj světla a čtvrtým donutíte protivníka, aby si sundal helmu a vy ho mohli zabít klasickým, dobře mířeným kamenem přímo do hlavy. V jiných situacích se pak bude hodit méně nápadné uspání protivníka pomocí alchymistického prášku.

Hlavním nepřítelem jsou morem posedlé krysy

Vojáci inkvizice nepředstavují velké problémy. Můžete je eliminovat různými způsoby a často je lze obejít velmi jednoduše, stačí se proplížit ve vysoké trávě. Do úzkých jsem se dostal díky vojákům jen párkrát. Často za to mohla jen má nepozornost, přestože konfrontace s nimi nikdy nedopadne dobře.

To morem posedlé krysy představují mnohem větší nebezpečí. Už jen jejich pískání a škrábání ve mně vzbuzovalo strach. Právě „boj“ s krysami je jedním z pilířů hry. Hejna této nenažrané havěti spořádají cokoliv živého a jediného čeho se bojí, tak je světlo. Při setkání s nakaženými krysami se musíte mít na pozoru, držet se u zdroje světla a hlavně se od něj moc daleko nevzdalovat. V opačném případě vás nebo Huga sežerou.

Překonávání hlodavců tvoří důležitou součást hry a jsou na něm postaveny lehké hádanky, kdy musíte přijít na to, jak krysy vyhnat. Jednou stačí zažehnout opodál umístěné ohniště. V dalším případě najít klacek, zapálit ho a snažit se dostat k vyhaslému ohništi – musíte chvátat, suchý klacek velmi rychle hoří. Jindy je to o něco složitější, ale přesto nejde o nic, nad čím byste si museli dlouho lámat hlavu. A Plague Tale: Innocence nebylo vytvořeno jako survival dobrodružství, ale příběhová stealth adventura, v níž si máte užít příběh a emoce. Ano, strach čas od času mít budete, ale to hlavní je někde jinde.

Atmosféra a dětské chování Huga vykouzlí úsměv na tváři

Dalším pilířem hry je atmosféra. Ta vás společně s příběhem vtáhne a jen tak nepustí. Možná si ke konci hry budete říkat, že je škoda té velké proměny. Z převážně stealth adventury se totiž v závěrečné části stane spíše akční hra. Naštěstí vše narovnává sám Hugo. Je mu teprve pět let, je vyplašený, bojí se a když ho necháte delší dobu o samotě, začne panikařit a přiláká k sobě stráže. Což je dle mého přirozené pro dítě, které je v takovém ohrožení a obklopeno všudypřítomnou smrtí. Sám bych panikařil a bál se o život… Přesto se Hugo dokáže radovat a užívat si chvil, kdy je relativně v bezpečí. Nejednou mi vykouzlil úsměv na tváři, třeba když se rozběhl k nedalekému molu nebo byl fascinován žábami. Samozřejmě jeho starší sestře se to nelíbilo, měla o něj ze začátku velký strach, ale postupně si tahle dvojice k sobě nacházela cestu a jejich vztah se přirozeně vyvíjel.

Navíc i další postavy mi přišly sympatické, i navzdory okolnostem, tempu hry a času, které jsou jim věnovány. Od ostatních sirotků, které cestou potkáte, se naučíte vyrábět nové věci a trochu vám ukážou svět svýma očima.

Bezchybný technický stav, pár vad na kráse a závěr

Začneme dalším plusem hry. A Plague Tale: Innocence se i před vydáním ukázala v bezchybném technickém stavu. Při hraní jsem nenarazil na žádné viditelné problémy, hra se mi ani jednou nesekla, nespadla a neřekl bych, že jsem zaznamenal nějaký pokles snímků. K tomu ještě přičtu výborné zvuky, zejména soundtrack skvěle dotváří atmosféru a vy tak nějak tušíte, co vás zrovna ve hře bude čekat. A na závěr je tu grafika a různé efekty, které by se daly bez okolků přirovnat k vysokorozpočtovým projektům.

Zatím jsem A Plague Tale: Innocence chválil, ale je pár maličkostí, které mi trochu vadí a odradili mě od vyššího hodnocení. Prvním nešvarem je obtížnost hry, respektive obtížnost výzev. A Plague Tale: Innocence by si zasloužila o něco obtížnější výzvy, i když je mi jasné, že je tenhle titul hnán kupředu zejména příběhem a vztahem sourozenců. Pak je tu již zmíněná horší umělá inteligence vojáků inkvizice a někdo může namítat i menší variabilitu, kdy je nutné jednotlivé situaci řešit stále dokola podobnými způsoby. Ale jak jinak byste vymysleli skrývání před inkvizicí a boj s krysami…?

Jak jste se právě dočetli, jde jen o malinké vady na jinak skvělé a propracované hře, která může být klidně černým koněm letošního videoherního roku. A jejím autorům patří poklona za to, co dokázali vytvořit. Třeba jednoho dne se pochlubí podobným titulem, ale tentokrát budou mít k dispozici větší finanční prostředky.

Pokud máte rádi příběhové hry nasáklé atmosférou, nebude vám vadit důraz na stealth a nebudete od hry očekávat větší obtížnost, tak si A Plague Tale: Innocence dokážete vychutnat se vším všudy a po nějakých 15 hodinách budete spokojeni. A nezapomeňte prozkoumávat jednotlivé lokality, abyste našli potřebné věci pro vylepšení výbavy nebo výrobu.

Platformy: PC, PS4, Xbox One ; Vydání: 14. května 2019 ; Lokalizace: České titulky ; Žánr: Akční stealth adventura; Distribuce: fyzicky, elektronicky ; Cena: 1000 Kč – 1300 Kč ; Vývojář: Asobo Studio ; Vydavatel: Focus Home / Comgad ; Herní doba: 15 hodin

Recenze hry A Plague Tale: Innocence byla napsaná na základě PC verze. Hru nám poskytla společnost Comgad.

• Emotivní a ponurý příběh
  • Vztah mezi sourozenci