Days Gone

Autor v sekci Recenze, 3 Další

Recenze: Days Gone je skvělý survival v uvěřitelném světě

Když před třemi roky na E3 byla oznámena hra Days Gone, seznámili jsme se s hlavním hrdinou Deaconem St. Johnem, tulákem a nájemným lovcem, který se potuluje drsnou divočinou dva roky po ničivé globální pandemii a snaží se přežít při hledání důvodu, proč by to vlastně neměl vzdát. Už v těch necelých třech minutách byly náznaky, že Days Gone nebude další tuctovou hrou se zombíky. Delší vývoj, než byl původně zamýšlen, relativně méně zkušené studio (SIE Bend Studio jsou autoři série Syphon Filter a v posledních letech vytvořili Resistance: Retribution pro PSP, Uncharted: Golden Abyss a Uncharted: Fight for Fortune pro PS Vita) a nic moc gameplay záběry ke mně vysílaly varované signály. Naštěstí mohu s klidem napsat, že Days Gone je další povedenou PlayStation 4 exkluzivitou a zařadí se po bok Uncharted, The Last of Us nebo Marvel’s Spider-Man. Vyslouží si ale stejně vysoké hodnocení?

Vezmeme to hezky popořadě. Dva roky po globální pandemii, která zabila téměř celé lidstvo a transformovala miliony dalších do bezduchých mutantů pojmenovaných freakeři (nejde o klasické zombie, nakažení nikdy neumřeli a znovu nepovstali), se ocitáme v botách bývalého motorkářského psance Deacona St. Johna a dnešního lovce odměn, jenž brázdí zpustošený Oregon na své motorce a vykonává špinavou práci pro jednotlivé tábory se svým věrným parťákem a „bráchou“ Boozerem. Při tom všem hledá Deacon důvod, proč by měl dále bojovat, trápit se v téhle době a přežívat v nehostinných podmínkách, když přišel o svou milovanou Sarah…

Jak už to bývá, důvod si najde a hráči se prostřednictvím dobře zpracovaných retrospektivních filmečků dostanou blíže k hlavní postavě a dokážou se vžít do jeho kůže, stejně tak pochopit jeho důvody, jeho názory, jeho zmar a jeho beznaděj, respektive naději. Alespoň já jsem to takhle měl. Bez filmečků, které se ohlížejí do minulosti a ukazují, co Deacon před pandemií prožíval – seznámení se Sarah, žádost o ruku a následná svatba, – bych si k němu asi jen těžko hledal cestu. V nové verzi našeho světa je to totiž spíše mrzout, ale já se mu nedivím, že je takový, jaký je. Na jednu stranu je tedy Deacon chladnokrevný a nemá výčitky, když někoho zabije. Na druhou stranu pomáhá přeživším a při své snaze dostat se na sever si najde nové přátele.

Days Gone se řadí mezi sérii Uncharted a The Last of Us

Díky filmové stránce mohu Days Gone zařadit vedle skvělé série Uncharted a akčního thrilleru The Last of Us, kde jsme s Joelem pečovali o naději celého lidstva, mladou, vystrašenou, sympatickou Ellie. Až budete Days Gone hrát, třeba si na moje přirovnání vzpomenete, nechci vám ale vyzradit důležité okamžiky příběhu. Od toho recenze na GameShot.cz nejsou. Místo toho vám prozradím, že jsem byl několikrát zaskočen, mile překvapen, zdravě naštván a celkově mě příběh hnal kupředu a já celé noci nespal, abych věděl, jak to bude pokračovat, a hlavně jak to celé dopadne.

Než se ke konci dopracujete, uplyne spousta herního času. Jen příběhová linka vychází na více než třicet hodin. Další hodiny „utopíte“ plněním vedlejších aktivit. Spočívají v zakázkách pro jednotlivé tábory, abyste si získali jejich důvěru a odemkli si lepší zbraně, vybavení a vylepšení pro motorku. Vedoucí kempů po vás často budou chtít špinavou práci – vystopujte tábor banditů a všechny zabijte, postarejte se o zamořenou oblast a vypalte hnízda freakerů či najděte ztracené členy a pošlete je zpět do tábora. K tomu můžete odevzdávat trofeje v podobě uší freakerů a do místní kuchyně nosit maso z nenakažené zvěře, abyste si zvýšili důvěru a získali další peníze.

Po dokončení základního příběhu vám přibydou ještě hordy freakerů, na které dříve ani nepomyslíte. Dostupné vybavení ze začátku hry proti stovkám nakažených nestačí a vy proti takovému množství nakažených zkrátka nemá žádnou šanci. Budete před nimi utíkat. Vzít nohy na ramena vám doporučuje i hra samotná, nábojů je nedostatek a s obyčejným nožem, případně baseballovou pálkou, sekerou, dřevěnou deskou, tyčí… zkrátka nemůžete sejmout všechny. Navíc se ruční zbraně snadno zničí.

Ze všech těchto důvodů budete hrát Days Gone stealth způsobem. Pomalu, potichoučku se plížíte k nepříteli a zezadu ho nepozorovaně eliminujete, což jde u banditů i freakerů bez problému. Do hry a její atmosféry tenhle styl zapadá. Střelba přichází také v úvahu, nejlépe s podomácku vyrobeným tlumičem, nebo kuší, kterou budete nosit na zádech. Nábojů ale nikdy není dostatek, musíte prohledávat kufry policejních vozů, kde vždy naleznete munici. Deacon ovšem nemá moc hluboké kapsy… Po určité době se hratelnost změní, mnohem častěji budete využívat nejen pistole a kuši, ale také brokovnici, pušku, kulomet, odstřelovací pušku, granáty nebo různé pasti. I přesto ale budete před freakery ostražití a mít z nich stran. Nepamatuji si hru, kde bych něco takového tak často zažíval.

Motorka, radost i strast

Základem života ve zpustošeném Oregonu je podomácku sestavená motorka. O svůj jednostopý stroj se musíte řádně starat a de facto o něm můžeme mluvit jako o druhé ústřední postavě Days Gone. Bez své motorky se téměř nehnete z místa. Jelikož je motorka tak důležitá, můžete si ji upravovat, vylepšovat o lepší motor, větší nádrž na benzin, jiný přední světlomet nebo změnit barvu a přidat všelijaké nálepky.

Ze začátku budete do motorky opravdu často dolévat benzín. Původní nádrž na palivo je velmi malá a vám nezbyde, než se při každé cestě ohlížet a hledat červený kanystr s benzínem nebo opuštěnou pumpu, kde se nacházejí bezedné zásoby důležité kapaliny. Vaše motorka v divočině na nezpevněných cestách trpí, poškozuje se a sebraný šrot z nepojízdných vozidel (také se jen tak povaluje na stolech) poslouží k opravě motocyklu i k výrobě důležitých předmětů. Sbírat budete i květiny, sterilizátory a další věci, abyste si vyráběli obvazy a mohli se s nimi léčit. Věřte, lékárniček zas tolik není a každý obvaz přijde vhod.

Atmosféra je to, co budete na Days Gone pravděpodobně milovat nejvíce. Svět působí uvěřitelným dojmem, scénáristům a grafikům jsem během hraní věřil, že by nás mohlo klidně něco takového potkat a zasáhnout. Ruku v ruce s tím jdou náhodné události, kdy vás při cestě nečekaně přepadnou bandité. Několikrát mi do cesty nastražili ocelové lano, já se rozmázl po asfaltu a motorka vyžadovala opravu. Chtě nechtě jsem s nimi musel bojovat a několikrát jsem přišel nečekaně o život. Když se to stalo a já jsem cestou jel hned vzápětí, už tam žádné lano nebylo, ale třeba kousek opodál číhal na stromě přesný odstřelovač a pod ním odhodlaní nepřátelé. A co potom teprve, když se proti vám rozběhnou šílení psi (nakažení vlci)… Ani na motorce jim neujedete. Zkrátka, v drsném světě Days Gone nikdy nevíte, co se stane, je jedno, zda je světlo nebo tma.

Grafika se vyvedla, textury jsou detailní, zvuky krásně dotvářejí atmosféru a potěšili mě stíny v temných tunelech při rozsvícení baterky, stejně tak změna počasí a reakce světa na změnu denní doby. Ve dne se Oregonem potulují především bandité a zvěř, v noci krajině vládnou tlupy nenažraných freakerů a nakažená zvířata. Když půjdete vypalovat hnízdo freakerů v noci, vyleze jich méně, zatímco ve dne ve hnízdě hibernují. Tohle neplatí o hordě, ta si „žije“ vlastním životem a dosyta vás potrápí za denního světla i při svitu měsíce.

Oregon představuje různorodý svět. Na jedné straně jsou tu husté zelené lesy, skály, potůčky a řeky, ale také zasněžené oblasti. Tady všude budete projíždět se svou motorkou. Její chování se v souvislosti s odlišným terénem mění a vy poznáte, po čem zrovna jedete. Na silnici drží, v kluzkém bahně dělá neplechu a do sněhu se boří kola. Design světa je přizpůsoben pro stealth, na každém místě naleznete vysoké křoví, které vás ukryje před zraky nepřátel.

Kromě přepadávání táborů, vypalování hnízd freakerů a hledání ztracených/unesených přeživších z táborů se budete potýkat se šílenou frakcí zvanou Rippeři. Ti uctívají freakery a v Days Gone jde o zajímavou zápletku. Pak jsou tu ještě stanoviště NERO, které musíte vyčistit a zprovoznit. Za odměnu získáte možnost vylepšit si zdraví, vytrvalost nebo soustředění a zároveň bude stanoviště fungovat jako jeden z mnoha bodů pro rychlé cestování. To jsem tolik nevyužíval, z důvodu zábavné jízdy na motorce a prozkoumávání světa. Navíc rychlé cestování spotřebovává hodně benzinu v motorce a je nutné, aby v oblasti nebylo žádné zamoření.

Za každou aktivitu, ať už je to plnění hlavních misí, vedlejších úkolů nebo jen zabíjení freakerů a jiných nepřátel, získáte body, které investujete do dovednostního stromu rozděleného do třech skupin. V první vylepšujete dovednosti pro boj zblízka. Ve druhé pro střelné zbraně a ve třetí pro přežití v post-pandemickém Oregonu.

Do teď jsem Days Gone především chválil. Bohužel se vývojáři nevyvarovali chyb, které narušují jinak skvělý herní zážitek. Stranou aktivity, které mohou některým připadat po několikátém opakování otravné, nutnost neustále hledat benzín a zásoby (to přece k přežívání patří). Mnohem hůře je na tom technická stránka. I na PS4 Pro zaznamenáte propady FPS, zejména v některých místech při jízdě na motorce. Ještě horší je to s vypadáváním textur. I po nejnovějším (verze 1.03) vypadávají textury, několikrát jsem se propadl do země a kvůli tomu zemřel. Což nejednou naštvalo, ale věřím, že za pár dnů, nejpozději týdnů bude Days Gone ve stavu, který si tenhle survival zaslouží. Opravena už nebude zřejmě umělá inteligence, na níž je hned poznat, že ji programátoři naprogramovali pro stealth hraní a moc nepočítali s tím, že hráč naběhne do tábora a začne střílet kolem sebe. V takový moment nepřátelé splašeně pobíhají a zapomínají se krýt.

Days Gone se řadí mezi klenoty PlayStationu

Kdyby nebylo horší technické stránky a zaváhání v umělé inteligenci nepřátel, mohlo si Days Gone odnést maximální možné hodnocení. I přes to všechno považuji hru za skvělou, doporučuji ji všem milovníkům survival žánru – protože atmosféra je prostě nevídaná a freakerů se budete skutečně bát – a řadím ji po bok série Uncharted nebo The Last of Us. Už dlouho jsem se nepřátel tolik nebál jako freakerů v Days Gone. SIE Bend Studio odvedli velmi dobrou práci, česká Sony přidala lokalizaci a já už se těším, až si za pár let zahraju pokračování na nové generaci PlayStationu.

Platformy: PS4 ; Vydání: 26. dubna 2019 ; Lokalizace: České titulky ; Žánr: Akční survival adventura v otevřeném světě; Distribuce: fyzicky, elektronicky ; Cena: 1500 Kč – 1700 Kč ; Vývojář: SIE Bend Studio ; Vydavatel: Sony ; Herní doba: 30-45 hodin (30+ hlavní příběh, další hodiny vedlejší aktivity).

Recenze hry Days Gone byla napsaná na základě PS4 verze hrané na PS4 Pro. Hru nám poskytla společnost Sony.

• Uvěřitelný svět s náhodnými událostmi
  • Prezentace nové zombie apokalypsy