Far Cry: New Dawn

Recenze: Far Cry New Dawn se drží v zajetých kolejích série, ale fanoušky neurazí

Měnit něco, co funguje je čiré bláznovství. K radikálním změnám se vývojáři, potažmo vydavatelské společnosti uchylují až v případech, kdy jejich herní značka potřebuje tvrdý restart. Ten u first-person střílečky Far Cry ještě nenastal, i když někteří by si ho už přáli minimálně dva díly zpátky. My tu ale máme poněkolikáté velmi podobnou hru předchozím dílům. Oddaným fanouškům série to vadit nebude, ti budou při hraní a snahách zlikvidovat hlavní padouchy vrnět blahem, a na ty ostatní, kterým tohle nevoní, Ubisoft stejně „kašle“ protože základnu věrných má Far Cry početnou i bez věčných kritiků.

Tak se dá v rychlosti shrnout letošní Far Cry. Pod slupkou starých, osvědčených mechanizmů se ale nachází i něco nového. Řádky níže jsou tak určeny pro ty, kteří se o Far Cry New Dawn chtějí dozvědět více a zjistit, jaké tohle post-apokalyptické dobrodružství je, co nabízí atd.

Příběh, méně misí, zajímavější vedlejšáky a plytký úhlavní nepřítel

Pozor spoiler, pokud jste nehráli Far Cry 5: Na teror ze strany Josepha Seeda a jeho náboženské sekty obyvatelé fiktivního amerického okresu Hope zapomněli. Charismatický vůdce skupiny fanatiků předpověděl konec světa, k němuž nakonec skutečně došlo. Jaderná válka zpustošila svět a civilizace, kterou jsme tak dobře znali, skončila. Zbytky přeživších 17 let po skončení příběhu Far Cry 5 přežívají v rozpadajících se budovách, bojují s mutanty divoké zvěře a snaží se najít něco k jídlu ve světě, jenž je plný rostlin s růžovými květy, které rostou na zříceninách starých budov i na loukách.

Proč tomu tak je? Nikdo pořádně neví a vlastně nemají čas o následcích atomové války ani přemýšlet. Ve zpustošeném kraji se totiž objevil nenasytný a nebezpeční nepřítel v podobě gangu banditů, který vedou dvojčata. Sestry Lou a Mickey jsou zástupci trhlých úhlavních padouchů série Far Cry, na ikonky této série ale v mnohém ztrácejí a Vaas Montenegro z Far Cry 3 je opět nepřekonán. Naštěstí je i tak s dvojčaty trocha té srandy, a nakonec přijdete na to, že každá je jiná. Závěrečný souboj (jak nečekané, že?) jsem si s nimi po právu užil a na jeho konci jsem cítil hrdost, že jsem osvobodil obyvatele Hope County ze zajetí.

Ano, to je váš hlavní cíl ve Far Cry New Dawn. Do zpustošeného světa dorazíte jako posila veřejného pořádku. Tentokrát se to ale všechno dost podivně semele a vy jste do víru událostí vhozeni bez větších okolků a musíte se misi po misi přibližovat až ke dvojčatům. Cesta je to trnitá a zabere vám nějakých 10, 15 až 20 hodin v závislosti na vašem postupu. Já jsem ve hře strávil přes 18 hodin, a ještě mám důvod se do post-apokalyptické verze Hope Country vrátit. Na druhou stranu ale nečekejte dobrodružství, které lze srovnat s Far Cry 5, New Dawn je spin-off, je menší, nabízí méně příběhových misí, ale zase jeho cena je také někde jinde.

Kromě hlavních příběhových misích, které po vás vyžadují především střílení – to je v New Dawn stále hodně zábavné a jde jasně o nosný pilíř celé série, – tady máme zajímavé vedlejšáky. Mezi ty nejpropracovanější považuji lov pokladu, kdy se snažíte získat vytouženou odměnu. V Ubisoftu si dali na pokladech záležet a já se pídil po bohatství v údolí řeky nebo nebezpečně lezl na vlak a kontejnery na vysokém mostě.

Méně propracované je osvobozování základen. K útoku na stanoviště, jež postupně budete objevovat, jste přímo nuceni z důvodu lihu. Ten je nutný pro vylepšení vaší hlavní základny jménem Prosperity (o ní později). Jedním úspěšným zabráním to ale nekončí. Abyste získali více lihu, musíte buď pátrat na otevřené mapě po vozidlech převážející líh a ty následně dopravit k vám na základnu/stanoviště, nebo vyrabovat obsazené stanoviště, vzdát se ho a poté ho za vyšší odměnu znovu dobýt, ovšem tentokrát s lépe ozbrojenými a připravenými nepřáteli. Protivníci mají neprůstřelné vesty, ochranné helmy, odstřelovací pušky a nouze není ani o alarmy, které vám mohou rychle zhatit váš plán na nenápadné eliminování vojáků. K němu jsem nejčastěji využíval luk a pistole s tlumičem. Za kradmý postup jste odměny větším množstvím lihu.

Když už jsem nakousl zbraně, hodí se poznamenat, že i ty odpovídají době, v níž se Far Cry New Dawn odehrává. Zbraně jsou v horším stavu, můžete si je malinko vylepšovat, a hlavně si sebou do akce můžete vzít zbraň pilomet metající kotoučové pily, které se odráží, nebo již zmíněný luk. Nouze ale není ani o klasické pistole, samopaly, brokovnice, útočné pušky, plamenomety, raketomety atd.

Budování hlavní základny jako součást RPG prvků

Prosperity představuje vaší hlavní základnu, vaše útočiště, váš domov a také místo, které je nutné vylepšovat. Poté, co osvobodíte požadované NPC postavy, mezi nimi je několik starých známých, včetně šíleného Hurka, musíte investovat líh do vylepšení jednotlivých stanovišť. Najdete zde zbraňový ponk na výrobu lepších/účinnějších zbraní, výcvikový tábor pro lepší zdraví a vyšší působení poškození vašich spojenců, léčivou zahradu pro vyšší účinnost lékárniček, ošetřovnu pro navýšení maximálního zdraví, autodílnu pro výrobu všelijakých vozidel nebo ponk pro výbušniny. Abyste jednotlivá stanoviště vylepšili, potřebuje líh a ten zase není tak snadné sehnat, jak jsem psal výše. Zároveň je vylepšení Prosperity důležité pro další postup kampaní a mj. i pro boj s těžkými nepřáteli. Bez upgradu ponku na zbraně si neodemknete výrobu účinnějších zbraní, bez vylepšení ošetřovny budete mít menší zásobu zdraví atd.

Na druhou stranu je ale vylepšování Prosperity trochu zbytečné. Smysl dává akorát ponk na zbraně, zdraví a výbušniny. Mezi dostupnými vozidly už takový razantní rozdíl nevidím. Bohužel. Snad příště…

V nadsázce o upgradování hlavní základny hovořím jako o začarovaném kruhu. Vývojáři nás neustále nutí shánět líh, přepadávat náklaďáky, zabírat a rabovat stanoviště se stále silnějšími nepřáteli pořád dokolečka, což některým hráčům může přijít méně zábavné, až otravují. Já bych jim zčásti dal za pravdu.

Právě tohle všechno mají na svědomí RPG prvky. Zbraně a nepřátelé nově spadají do čtyř kategorií, ale už ne v takovém rozsahu, abyste si museli vylepšovat jiné vybavení krom zbraní. Což je na druhou stranu zase škoda. Plus zmutovaná zvířata mohli vývojáři využít lépe, a ne pouze, abychom se zastřelenými zvířaty kšeftovali kvůli materiálu.

Když se budete držet ve vytyčených kolejích Far Cry New Dawn a budete plnit jednotlivé příběhové a vedlejší mise hezky postupně, zabírat a rabovat stanoviště, tak proklouznete hrou a na jejím závěru si budete přestřelky s hutnějšími nepřáteli užívat. Pokud se ale vyprdnete na nějaké větší vylepšování ponku na zbraně, tak budete mít později velké problémy. Pozor tedy na to.

Tenhle svět dobře znám, jen vypadal malinko jinak

S RPG prvky si Ubisoft moc velkou hlavu nelámal, a to samé udělat i u herního světa. Otevřená mapa je výrazně menší než původní Hope County ve Far Cry 5 a navíc jsou použity úplně stejné assety, jen jsou malinko upraveny, aby více zapadaly do post-apokalyptické vize, jež je v New Dawn místy více, místy méně růžová. Auta zabořená v zemi (slouží dobře jako kryt), růžové květy na budovách a graffiti opravdu nestačí k tomu, aby tohle místo nabídlo odlišnou atmosféru od předchozího dílu, když jsou lesy, louky a hory dost podobné. V tomhle si mohli designéři více vyhrát a zapojit svou fantazii. Přece jen, vybuchla tady jaderná bomba. Napáchat mohla více škody.

O hratelnosti se dá říci to samé, ale tady budu hodný. Série Far Cry si na přestřelkách v odlehčenějším stylu zakládá, takže by bylo asi chybou se snažit o nějakou velkou revoluci, především, když New Dawn je pouhý spin-off, který využívá vše z předchozího dílu, včetně možnosti hrát příběhové mise v kooperaci s kamarádem. Jen škoda, že některé mise na to nejsou přímo stavěny a nepamatovalo se při jejich vytváření na online parťáka. Protože kamarád je rozhodně lepší volbou než umělá inteligence, jež často dělá boty, Hurk je schopen se několikrát po sobě podpálit a vy ho musíte za drahocenný materiál oživit nebo si na pomoc přizvat jinou postavu. Tohle už nižší cenovka neomluví, ale tu menší míru inovací dle mého ano.

Naštěstí se i přesto najde pár míst, které jsou skutečně zajímavé a já osobně byl nimi překvapen, ale o těch se nebudu zmiňovat, abych nevyzradil až příliš. Navíc hlavní hrdina (nebo hrdinka, záleží, koho si zvolíte) získá v průběhu hry speciální schopnosti. Dokážete skákat výš, lépe se maskovat, vydržet větší poškození a zvýšit rychlost nebo bez mrknutí oka likvidovat protivníky s automatickým prohledáváním obětí a doplňováním zdraví.

Expedice příjemně překvapily

Edice rozdělené do sedmi samostatných misí jsou velkým a milým překvapením Far Cry New Dawn. Jsou zasazeny do velkých, různorodých map mimo hranice Hope County. Na letadlové lodi, u havarovaného letadla, v zábavním parku v New Orleans nebo ve známém vězení Alcatraz máte za úkol získat kořist a dostat se s ní na místo, kde vás vyzvedne helikoptéra. Tak jednoduché to ale nebude, i když se ke kořisti připlížíte, tak krátce po jejím získání se aktivuje GPS a vy musíte čelit přesile nepřátel. Expedice, stejně jako stanoviště, můžete opakovat a s každou novou úrovní jsou nejen protivníci silnější, ale i odměny lákavější.

Far Cry New Dawn neurazí, ale ani přímo nenadchne

Far Cry New Dawn neurazí, ale ani přímo nenadchne. Je to menší pokračování zavedené a dobře známé série. Spin-off Far Cry 5 staví na základech pátého dílu a zachraňuje ho povedená hratelnost se zábavnými přestřelkami, více detailů o příběhu Josepha Seeda, Expedice a hledání pokladů a v neposlední řadě odlišná vize post-apokalyptického světa, i když tady mám menší výhrady. Naopak si scénáristé a další vývojáři z Ubisoft Montreal měli dát více záležet na jednotlivých postavách, zejména potom na hlavních padouších v podobě dvojčat, zajistit, aby se činnosti tak často a viditelně neopakovaly, dát více šťávy do RPG prvků a budování základny a také méně recyklovat Far Cry 5. Takhle si ale Far Cry New Dawn u nás vysloužilo 6/10, tedy hodnocení pro lehce nadprůměrnou hru.

Věřím, že fanoušky série Far Cry tenhle díl neurazí, budou s ním veskrze spokojeni a pomůže jim přečkat dobu na právoplatné pokračování. Ostatní mohou ve Far Cry New Dawn najít zábavu, ale možná se budou při tom všem opakování nudit.

Platformy: PC, PS4, Xbox One ; Vydání: 15. února 2019 ; Lokalizace: české titulky ; Žánr: FPS ; Distribuce: fyzicky, elektronicky ; Cena: 830 až 1299 Kč ; Vývojář: Ubisoft Montreal ; Vydavatel: Ubisoft / Playman ; Herní doba: 10-15 hodin.

Recenze Far Cry New Dawn byla napsaná na základě PlayStation 4 verze, recenzovali jsme na konzoli PS4 Pro. Hru nám poskytla zdarma společnost Playman s.r.o., která v ČR hru vydává.

• Uvidíte jinou vizi post-apokalyptického světa
  • Dozvíte se více informací o Josephovi Seedovi z Far Cry 5