Po stopách zrušené hry Rockstaru: Agent měl redefinovat žánr špionážních stealth akcí

Psal se rok 2007, vycházel Portal, BioShock, Call of Duty: Modern Warfare, Halo 3, Crysis, Zaklínač, Mass Effect, Uncharted: Drake’s Fortune nebo Command & Conquer 3: Tiberium Wars, a Sony na své tiskové konferenci v Los Angeles oznámila světu spolupráci s uznávanými tvůrci z Rockstar Games. Ti již měli za sebou úspěšné díly Vice City a San Andreas ze série Grand Theft Auto a všichni věřili, že právě tohle spojení dá vzniknout nebývalému titulu. A to i přesto, že na E3 2007 nepadlo jediné slovo o tom, co tenhle projekt bude vlastně zač.

„Jako součást našich dlouhodobých vztahů s Rockstarem a neuvěřitelného úspěchu obou společností s kulturní ikonou, kterou je Grand Theft Auto, jsme souhlasili s výhradními právy pro další franšízu Rockstaru,“ řekl v té době Michael Shorrock, zodpovědný za vztahy s třetími stranami v americké Sony.

[reklama]

Podrobnosti o hře včetně jejího názvu byly světu prozrazeny až v červnu 2009. Na tiskové konferenci Sony na E3 spoluzakladatel Rockstar Games, Sam Houser, vystoupil a popsal Agenta jako hru, kterou toužili dlouhou dobu vytvořit. Mluvil o špionážní stealth akci redefinující tento žánr. To bylo naposledy, co jsme formálně o Agentovi slyšeli. Poté následovalo mnohokrát ujištění, že se na projektu pracuje, případně obnovení ochranné známky, kterou držela ve svých rukou vydavatelská společnost Take-Two.

Agent na PlayStation 3 nevyšel a nevypadalo to ani na uvedení pro novou generaci konzole. 20. února 2013 při představení PS4 nechtěl šéf Sony Worldwide Studios tuhle zapomenutou hru komentovat. Přítomné novináře odkázal na Rockstar: „Ptáte se špatné osoby. O Agentovi něco vím, ale nejsem schopen o něm mluvit.“

[reklama]

Dnes už víme, že Agent s největší pravděpodobností nikdy nevyjde. 19. listopadu 2018 úřad pro patenty a ochranné známky v USA stanovil trademark pro Agenta za promlčený poté, co z Take-Two nepřišly požadované dokumenty o prodloužení nebo rozšíření.

Co o tajemné špionážní akci Agent víme? Zabilo ji GTA V!

Kdybychom spoléhali pouze na oficiální informace od Rockstaru, tak se toho moc nedozvíme. Tvůrci Grand Theft Auto ze studia Rockstar North exkluzivně pro PlayStation 3 připravovali Agenta, jenž vezme hráče na paranoidní cestu do špionážního světa plného zrady, konfrontace a politických vražd v průběhu Studené války na konci sedmdesátých let. Naštěstí čas od času někdo z bývalých spolupracovníků byl sdílnější. Hlavně dva umělci se pochlubili svými koncepty.

Podle uniklých artworků si lidé v Rockstaru (ochranou ruku nad projektem měli držet bratři Sam a Dan Houserovi, tedy spoluzakladatelé firmy) představovali cestování po celém světě. Součástí měl být Blízký východ, ale také zasněžená krajina s horskými cestami. Ty údajně pocházejí z Ruska, což by vzhledem ke Studené válce dávalo smysl. My bychom se vžili do tajného agenta cestujícího po celém světě, aby shromažďoval potřebné důkazy a možná zabránil něčemu ještě většímu. O konceptech se zimou se do dnešního dne vedou debaty, zda jsou skutečně pravé. Přinesl je Twitter účet Bully 2 Info. Ten se předtím pochlubil uměleckými obrázky z Bully 2. Pokračování této akční adventury ale nebylo dosud oznámeno.

Samotný nápad na Agenta má být ještě starší. Původně šlo o hru vyvíjenou v týmu ze studia Rockstar San Diego okolo roku 2003 a určenou pro PlayStation 2 a Xbox. Dle bývalého umělce Rockstar poslal do Káhiry tři své zaměstnance, aby pořídili fotky. Z cesty měli dovést více než 10 000 fotografií, které posloužily k vytvoření prostředí ve hře. Vývoj byl později zastaven a vrátili se k němu v již zmíněném Rockstaru North.

Hlavní zvrat u Agenta měl přijít v době Grand Theft Auto V. Pokračování úspěšné gangsterské akce si vyžádalo více vývojářů a tvůrci Agenta byli odvoláni z vleklého projektu a museli se podílet na GTA V. Nelibě to nesl Darren Charles Hatton, jenž se později o situaci rozpovídal. U Agenta měl na starost design prostředí z Blízkého východu. Vedení pochopitelně o této záležitosti mlčí, hráči, kteří se těšili na Agenta, by tohle nemuseli dobře snést a v té době se to mohlo odrazit na oblibě GTA V – ve hře je dokonce easter egg odkazující na Agenta (video na YouTube).

Jak ale dnes už víme, sázka na Grand Theft Auto V se vyplatila. Je to jedna z nejprodávanějších her na světě, která během 24 hodin od vydání vygenerovala 800 milionů amerických dolarů a celkem se prodalo více než 100 miliónů kusů. Celosvětové příjmy přesahují 6 miliard dolarů.

Tak to vidíte. I takhle může skončit nadějná hra, hra, z níž jsme neviděli jediný oficiální záběr, natož nějaký trailer. Rockstar měl ve spolupráci se Sony vytvořit novou legendu, jež dle vedení studia měla ambice překonat úspěšné Grand Theft Auto. Ani po letech z toho ale nic není a už ani nejspíš nebude.

 

, , , , , ,

[reklama]
[reklama]

Komentáře