Steam změnil uživatelské recenze a vytvořil nástroje, aby eliminoval review bombing

Digitální obchod Steam patří mezi nejpopulárnější a nejvyužívanějších platformu pro počítače. Valve za roky vytvořilo menší monopol, který úspěšně provozuje a snaží se přinášet zajímavé funkce. Už dlouho jsou na Steamu uživatelské recenzi. Každý majitel hry může napsat recenzi a doporučit/nedoporučit hru. U recenzí je uváděno, jak dlouho hráč hru hrál.

Dlouhou dobu fungoval systém bez problému. V posledních měsících se ale objevil takzvaný review bombing, s kterým přichází smršť negativních recenzí. Zářným příkladem je Metro Exodus. Post-apokalyptická akce čelila review bombingu po oznámení dohody s Epic Games Store, která na rok odstranila očekávaný díl ze Steamu a nutí hráče si hru koupit výhradně na nepopulárním obchodě, jenž postrádá spoustu žádaných funkcí ze Steamu. Náporu negativních recenzí nečelilo přímo Metro Exodus, nýbrž starší díly. U nich se začaly objevovat stovky a tisíce recenze, které nedoporučovaly hru a obsahovaly často vulgární obrázek.

Společnost Valve, která Steam vlastní, si dlouhou dobu lámala nad problémem hlavu. Před pár dny přišla s řešením. Programátoři vytvořili nástroje, které budou monitorovat aktivitu u všech uživatelských recenzí. Když dojde k nějakému výraznému nárustu, bude tým Steamu upozorněn, aby se na recenze podíval a záležitost prozkoumal. Zde dochází ale k problému. V případě review bombingu určí zaměstnanci časové rozmezí recenzí a označí je. Označené recenze jsou vyloučeny ze souhrnu hodnocení hry a vývojář produktu je na to upozorněn. Samotné recenze nebudou změněny nebo smazány, ale u časového rozmezí může dojít k označení správné recenze, která se do review bombingu neměla počítat. Valve to ví, ale je nad jejich síly, aby přečetli všechny recenze.

Monitorování uživatelských recenzí na Steamu

„Při testování našeho nového procesu na identifikování nesouvisejících recenzí jsme přišli na to, že ačkoli jsme schopni prohlédnutím recenzí a komunitních diskuzí určit příčinu dané vlny, čtení každé recenze je nad naše síly. Ale jak už jsme uvedli v předchozím příspěvku (a dnes doplnili), vlny recenzí často způsobí pouze dočasné výkyvy, takže souhrnné hodnocení zůstane neovlivněno a Vaše recenze bude případně dostupná i navzdory publikování v ‚nesouvisejícím období’. Přímo na stránce produktu bude navíc uvedeno, že některé recenze byly dle výchozího nastavení vyloučeny a vylepšení se dočkal i graf zvýrazňující období neobvyklých recenzí,“ píše Valve v příspěvku.

Jaké recenze budou ze souhrnného hodnocení hry vyloučeny? Zejména vlny negativních recenzí, které jsou publikovány v krátkém období za účelem snížení souhrnného hodnocení produktu. Valve je popisuje následovně: „Vlny nesouvisejících recenzí jsou pak velká množství recenzí zaměřujících se na něco, co budoucí zákazník s největší pravděpodobností nepocítí, a tudíž není třeba tyto recenze započítávat do souhrnu. Dále mohou být odstraněny recenze stěžující si na ochranu DRM nebo změny smlouvy EULA.“

„O těchto (DRM a EULA, poz. redakce) i dalších problémech jsme dlouze diskutovali, jelikož na jednu stranu nejde o kvality daného produktu, ale na stranu druhou trápí některé uživatele. Nakonec jsme rozhodli, že budou definovány jako nesouvisející, protože „běžné“ uživatele z většiny netrápí, takže souhrnné hodnocení bez nich bude zase o něco přesnější. Navíc nám přijde, že uživatelé zajímající se o témata jako DRM jsou ochotni před koupí hry zabrousit do informací hlouběji než ostatní – proto jsou i nesouvisející recenze zachovávány a lze si je přečíst.“

Píšete na Steamu recenze? Vadí vám tato změna? Napište nám do komentářů váš názor.

Zdroje: tisková zpráva steam.com

, ,